De economische en sociale gevolgen van de autoluw-plannen van de gemeente Zutphen kunnen enorm zijn:
Daarnaast dreigt verschraling van het winkelaanbod, toenemende leegstand en een afname van de leefbaarheid van de binnenstad.
De plannen van de gemeente om de binnenstad van Zutphen autoluw te maken, lijken sympathiek maar zijn ondoordacht, kortzichtig, eenzijdig en schadelijk voor de stad en haar economie.
De belangrijkste problemen:
1. Slecht bereikbare Binnenstad
Meer dan de helft van de parkeerplaatsen in de binnenstad verdwijnt.
Bezoekers worden doorverwezen naar parkeerlocaties die:
Voor bezoekers betekent dit: langer zoeken, verder lopen, hogere kosten, en soms helemaal afhaken. Voor de gemeente betekent dit: meer zoekverkeer, lagere parkeerinkomsten, afhakende bezoekers en over het algemeen een verminderende populariteit.
2. Economische Schade Voor Winkeliers, Horeca en Dienstverleners
Zutphen heeft een belangrijke regiofunctie:
Bezoekers die meer moeite moeiten doen om te parkeren, het stadhart slechter kunnen bereiken, langer moeten lopen naar de binnenstad, of langer moeten zoeken naar een parkeerplaats, kiezen (op een gegeven moment) voor andere steden waar parkeren makkelijker is. Het afsluiten van de binnenring voor al het verkeer behalve bestemmingsverkeer vermindert de bereikbaarheid van de nog overblijvende parkeerplaatsen aanzienlijk.
Gevolg:
Ook de bevoorrading van winkels en horeca wordt moeilijker door nieuwe verkeersbeperkingen.
3. Slechter bereikbaar voor iedereen
De nieuwe parkeerlocaties liggen verder van het centrum.
Voor ouderen, gezinnen met kleine kinderen, mindervaliden en mensen die slecht ter been zijn, is een wandeling van 10–15 minuten vaak niet haalbaar.
Zutphen dreigt daardoor een exclusieve stad te worden: alleen bereikbaar voor fitte, jonge mensen die geen zware boodschappen doen.
4. Geen draagvlak en geen goed proces
Ondernemers, pandeigenaren en bewoners zijn niet betrokken bij de planvorming.
Er is:
De plannen zijn top-down ontwikkeld, zonder het noodzakelijke draagvlak onder de belangrijkste gebruikers van de binnenstad. De plannen zijn bovendien ontwikkeld zonder onderzoek te doen naar de ruimtelijke en economische effecten.
5. Risico voor de Toekomst van de Stad
Vergelijkbare plannen in andere steden hebben aangetoond dat:
Wat nu wordt gepresenteerd als ‘vergroening’ kan in praktijk leiden tot verschraling en verval van de binnenstad.
Zonder bereikbaarheid, geen bruisende binnenstad.
Zonder bezoekers, geen levendige winkels, horeca of evenementen.
De huidige plannen:
Wij zijn vóór een groenere binnenstad. Maar dat moet hand in hand gaan met bereikbaarheid!
Mogelijke alternatieven:
Groen én bereikbaar: het kan allebei!
Wil jij ook dat Zutphen levendig, gastvrij én bereikbaar blijft?
Teken de petitie:
Kom naar onze informatieavonden en acties. Houd de website in de gaten.
Mail je zorgen en vragen naar autoluw@zutphenbereikbaar.nl Wij zorgen ervoor dat dit bij de juiste personen terecht komt.
Deel onze posters, flyers en petitie op social media met #ZutphenBereikbaar.
Daarom roepen wij iedereen op:
Steun Zutphen Groen én Bereikbaar!