De economische en sociale gevolgen van de autoluw-plannen van de gemeente Zutphen kunnen enorm zijn:

  • Minder bezoekers betekent minder bestedingen in winkels, horeca en cultuur.
  • 76% van alle bezoekers komt met de auto (bron: TBaS, 2023, pagina 33). Zutphen is daarmee extra afhankelijk van goede bereikbaarheid.
  • 80% van de binnenstadsbezoekers komt van buiten Zutphen (bron: BRO, toekomstbeeld binnenstad Zutphen, pagina 7). Deze regiofunctie wordt ernstig bedreigd.
  • Slechte bereikbaarheid maakt Zutphen onaantrekkelijk voor ouderen, mindervaliden en gezinnen.

Daarnaast dreigt verschraling van het winkelaanbod, toenemende leegstand en een afname van de leefbaarheid van de binnenstad.

De Problemen met de plannen voor Zutphen

De plannen van de gemeente om de binnenstad van Zutphen autoluw te maken, lijken sympathiek maar zijn ondoordacht, kortzichtig, eenzijdig en schadelijk voor de stad en haar economie.

De belangrijkste problemen:

1. Slecht bereikbare Binnenstad

Meer dan de helft van de parkeerplaatsen in de binnenstad verdwijnt.
Bezoekers worden doorverwezen naar parkeerlocaties die:

  • Te ver buiten de stad liggen (5–15 minuten lopen)
  • Privébezit zijn (Q-park, Albert Heijn XL) zonder invloed van de gemeente op tarieven of capaciteit
  • Als sociaal onveilig worden ervaren (zoals Q-park via het station)
  • Nu al vaak vol zijn (bijvoorbeeld bij Albert Heijn XL)
  • Gezamenlijk minder parkeerplaatsen opleveren dan er in totaal verdwijnen

Voor bezoekers betekent dit: langer zoeken, verder lopen, hogere kosten, en soms helemaal afhaken. Voor de gemeente betekent dit: meer zoekverkeer, lagere parkeerinkomsten, afhakende bezoekers en over het algemeen een verminderende populariteit.

2. Economische Schade Voor Winkeliers, Horeca en Dienstverleners

Zutphen heeft een belangrijke regiofunctie:

  • 80% van de bezoekers komt van buiten de gemeente
  • 76% van de bezoekers komt met de auto (cijfers 2023. In 2024 was dit 82%, op basis van een voorlopig rapport)

Bezoekers die meer moeite moeiten doen om te parkeren, het stadhart slechter kunnen bereiken, langer moeten lopen naar de binnenstad, of langer moeten zoeken naar een parkeerplaats, kiezen (op een gegeven moment) voor andere steden waar parkeren makkelijker is. Het afsluiten van de binnenring voor al het verkeer behalve bestemmingsverkeer vermindert de bereikbaarheid van de nog overblijvende parkeerplaatsen aanzienlijk.

Gevolg:

  • Daling van bezoekersaantallen
  • Omzetdaling in winkels, horeca en cultuur
  • Toename van leegstand en verschraling van het winkelaanbod
  • Verlies van werkgelegenheid

Ook de bevoorrading van winkels en horeca wordt moeilijker door nieuwe verkeersbeperkingen.

3. Slechter bereikbaar voor iedereen

De nieuwe parkeerlocaties liggen verder van het centrum.
Voor ouderen, gezinnen met kleine kinderen, mindervaliden en mensen die slecht ter been zijn, is een wandeling van 10–15 minuten vaak niet haalbaar.
Zutphen dreigt daardoor een exclusieve stad te worden: alleen bereikbaar voor fitte, jonge mensen die geen zware boodschappen doen.

4. Geen draagvlak en geen goed proces

Ondernemers, pandeigenaren en bewoners zijn niet betrokken bij de planvorming.
Er is:

  • Geen structureel overleg gevoerd over de auto-luw plannen
  • Geen participatetraject georganiseerd
  • Geen onafhankelijk onderzoek gedaan naar economische, sociale of toeristische effecten

De plannen zijn top-down ontwikkeld, zonder het noodzakelijke draagvlak onder de belangrijkste gebruikers van de binnenstad. De plannen zijn bovendien ontwikkeld zonder onderzoek te doen naar de ruimtelijke en economische effecten.

5. Risico voor de Toekomst van de Stad

Vergelijkbare plannen in andere steden hebben aangetoond dat:

  • Minder parkeerplaatsen leiden tot minder bezoekers
  • Minder bezoekers leiden tot minder omzet en meer leegstand
  • Meer leegstand leidt tot een negatieve spiraal: minder levendigheid, minder veiligheid, minder aantrekkingskracht

Wat nu wordt gepresenteerd als ‘vergroening’ kan in praktijk leiden tot verschraling en verval van de binnenstad.

Zonder bereikbaarheid, geen bruisende binnenstad.
Zonder bezoekers, geen levendige winkels, horeca of evenementen.

Samenvatting

De huidige plannen:

  • Vernietigen bereikbaarheid
  • Schaden de economie van de stad
  • Maken Zutphen minder toegankelijk voor brede groepen
  • Ontberen draagvlak en zorgvuldig onderzoek
  • Dreigen de toekomst van de binnenstad te ondermijnen

Wij zijn vóór een groenere binnenstad. Maar dat moet hand in hand gaan met bereikbaarheid!

Mogelijke alternatieven:

  • Sloop geen parkeerplaatsen zonder eerst een degelijk en toekomstbestendig alternatief te bouwen.
  • Handhaven venstertijden met beweegbare paaltjes. Hierdoor wordt de bestaande voetgangerszone echt autoluw én een aantrekkelijk verblijfsgebied.
  • Realisatie van nieuwe parkeergarages nabij het centrum (bijvoorbeeld Paardenwal, Basseroord, Zaadmarkt, ’s Gravenhof, Vispoortplein) ook en juist voor bezoekers.
  • Slimme stadslogistiek voor bevoorrading zonder de binnenstad af te sluiten en zonder ondernemers op extra kosten te jagen.

Groen én bereikbaar: het kan allebei!

Doe Mee!

Wil jij ook dat Zutphen levendig, gastvrij én bereikbaar blijft?
Teken de petitie:

Teken hier de petitie

Praat mee!

Kom naar onze informatieavonden en acties. Houd de website in de gaten.

Vertel ons je opmerkingen en zorgen!

Mail je zorgen en vragen naar autoluw@zutphenbereikbaar.nl Wij zorgen ervoor dat dit bij de juiste personen terecht komt.

Verspreid de boodschap!

Deel onze posters, flyers en petitie op social media met #ZutphenBereikbaar.

Daarom roepen wij iedereen op:
Steun Zutphen Groen én Bereikbaar!