De gemeente Zutphen heeft plannen aangekondigd om de binnenstad grotendeels autoluw te maken. De belangrijkste onderdelen:

  • Afsluiten van de binnenring voor gemotoriseerd verkeer (m.u.v. bestemmingsverkeer)
  • Verwijderen van ongeveer de helft van de parkeerplaatsen in de binnenstad. Zie specificatie hiervan in de tellijst parkeerplaatsen
  • Verplaatsen van bezoekers naar drie 'hubs' buiten het centrum (Q-park, AH en Houtwal), die onvoldoende capaciteit hebben, (te) ver weg zijn gelegen en veelal niet op gemeentegrond liggen.
  • Inzet van pendelbusjes en fluisterboten

Volgens de Gemeentesite (screen shot) is “Auto’s weghalen uit de binnenstad [is] geen doel op zich.” De plannen zelf zijn echter wel primair gericht op het auto’s weren uit de binnenstad. Hierbij wordt in onze ogen onvoldoende rekening gehouden met de economische effecten op korte en (middel)lange termijn. Ongeveer de helft van de parkeerplaatsen verdwijnt uit de binnenstad, waardoor met name bezoekers geen parkeerplaats dichtbij winkels kunnen vinden. De  binnenring wordt afgesloten (met uitzondering van bestemmingsverkeer), waardoor de overblijvende parkeerplaatsen slecht bereikbaar worden. Er worden vier bestaande parkeerlocaties aangewezen om de capaciteit op te vangen. Dit is ruim onvoldoende en op de parkeerfaciliteiten is veelal wat aan te merken. Tenslotte worden er geen nieuwe parkeergarages of anders parkeerfaciliteiten gebouwd. De in het mobiliteitsplan nadrukkelijk als voorwaarde gestelde parkeerhub op het Vispoortplein (mobiliteitsplan, pagina 33) is in de huidige plannen volledig geschrapt. 

De plannen van de gemeente worden vervolgens duidelijk omschreven in het document Programma Binnenstad, met daarin onder meer de tekst "Stel je eens voor: een binnenstad waar je eindeloos kunt wandelen en winkelen, een terrasje pakken of je picknickkleed uitvouwen op het gras. Waar het decor van de prachtige historische panden niet wordt ontsierd door geparkeerde auto’s, maar juist versterkt door bloemen en planten. En waar de kinderen zorgeloos en veilig op straat spelen. Klinkt als toekomstmuziek? Het is dichterbij dan je denkt!" Dit laat weinig aan duidelijkheid te wensen over. Het is een plan dat lieflijk en uitnodigend klinkt, maar dat voorbij gaat aan de (economische) realiteit van de binnenstad. Bezoekers komen niet (alleen) af op bloemen en planten, historische gevels en picknicken op een leeg marktplein. Bezoekers komen af op het gevarieerde winkelaanbod in Zutphen, aantrekkelijke horeca, cultureel aanbod en diverse evenementen. In het onderzoek Toeristisch bezoek aan steden (2023) staat (op pag. 29) deze top drie van belangrijkste redenen om de stad Zutphen te bezoeken.

Voor deze bezoekers is het van belang dat ze de binnenstad goed kunnen bereiken en dat ze in de nabijheid van de binnenstad kunnen parkeren. Door het parkeren te ontmoedigen, wordt het bezoek aan de stad ontmoedigd, waardoor het economisch fundament onder de binnenstad vandaan wordt geslagen. Immers, bezoekers blijven weg, bestedingen (in winkels, horeca, musea) gaan omlaag, ondernemers worden gedwongen te stoppen of gaan failliet, leegstand neemt toe, aantrekkelijkheid binnenstad neemt af. Een neerwaartse spiraal.

Bewoners

Ook voor bewoners van de binnenstad gaat er veel veranderen. Zoals blijkt uit deze plankaart, worden bewoners geacht het parkeren op eigen terrein te organiseren, tenzij ze een gemeentelijke ontheffing hebben. Uit de tellijst blijkt dat voornamelijk de betaald-parkeren plaatsen verdwijnen en dat de vergunningsplaatsen grotendeels blijven. Dit lijkt gunstig voor bewoners. In de parkeerplannen wordt echter aangegeven dat de straten die als autoluw zijn gemarkeerd (de geel gearceerde straten in deze plankaart) enkel toegankelijk zijn tijdens venstertijden (meestal enkel 's morgens tot 11.00 uur) en niet overdag. Dit betekent voor bewoners dat men regelmatig het eigen woongebied niet in mag en dat er vaak buiten dit gebied geparkeerd moet worden.

U leest meer over de problemen en de negatieve gevolgen van de autoluw-plannen op de pagina Gevolgen.